Tuesday, 13 March 2012

the story of the day

bismillah ,
assalamualaikum .

for those yang rasa nak baca , go on and thanks , and for those yang tak berminat pun it's okay . aku tak paksa orang baca post aku okay :) have pleasure to click the cross yang kat atas tu . aku betul-2 tak ambil hati . and this is it , my masterpiece , ceit poyo ngek je kan :p

>aku korbankan segalanya<

"susah sangat ke jadi anak orang senang ? yang punya segalanya ? yang tidak perlu memahami erti kepayahan dan kedhaifan . yang tidak perlu mengikat perut siang mahupun malam ? "
pertanyaan itu disambut sepi . yang ada hanya pandangan kosong , seolah - olah ada perkara yang berat sedang difikirkan .

"kau tahu , kau patut bersyukur punya segalanya . tidak perlu berkeluh kesah sebegini di atas nikmat yang telah tuhan berikan . apa kau tidak tahu erti syukur ?"
masih juga asakan asakan soalan itu diterbangkan angin lalu .

"ramai orang yang menginginkan hidup seperti kau . dilimpahi kemewahan , dituruti segala kemahuan juga kehendak kau . diberi segala keperluan , malahan lebih dari mencukupi . masih lagi kau mahu merasa gundah gulana ?"
yang kedengaran hanya keluhan panjang gadis yang masih lagi menebarkan pandangan kosong pada rumput yang menghijau di hadapan mereka .

"aku sungguh tidak memahami kau . fikirkan lah semula segala apa yang aku katakan . aku pergi dulu "
sekonyong - konyong , rakannya menapak perlahan , jauh dan semakin menjauh . bila rakannya tidak lagi kelihatan , dia mendongak ke langit biru yang maha luas , cuba menahan sesuatu namun , mutiara jernih itu mengalir juga , deras dan semakin deras .

.......................................................................................................................................................................

sudah hampir seminggu , tempat duduk di sebelah nya , tidak berpenghuni , sungguh dia resah , ke mana dan apa yang terjadi pada sahabatnya yang satu itu .

"adakah aku terlampau keterlaluan dalam berbicara padanya tempoh hari ?"
dia bermonolog sendiri ,
"tapi aku rasa tidak . bukan kah apa yang aku perkatakan itu segalanya benar belaka ? "

lamunan nya terhenti apabila mendengar derapan sepatu milik guru tingkatan nya . segera di tarik nafas panjang dan mulai bersedia untuk pelajaran pada hari itu .

"maisarah , nanti waktu rehat , jumpa saya di bilik guru " arahan dari guru tingkatannya itu benar-benar membuat dia kebingungan . namun diangguknya juga kepalanya dan senyuman nipis dihadiahkan buat guru yang kecil molek itu . pelajaran - pelajaran seterus nya bagai angin lalu dek kerana terlampau memikirkan sebab guru tingkatan nya memanggilnya .

......................................................................................................................................................................

itu kisah 8 tahun yang lalu , ketika masing - masing masih lagi mentah dalam memahami erti kehidupan . kini maisarah bukan lagi gadis yang berbicara sesuka hatinya , dia kini semakin matang . dan masih mengharapkan , berlakunya pertemuan antara dia dan sahabat nya itu semula . surat yang agak lusuh itu dibaca , entah untuk yang keberapa kalinya . dan air mata nya berderai lagi .

maisarah sahabat ku ,

benar segala apa yang kau ucap kan . aku memang orang senang , yang punya segalanya , yang tidak perlu memahami erti kesusahan dan kedhaifan . tapi sahabatku , aku ini miskin ilmu agama , lantarn kesenangan yang aku miliki . aku tidak pernah memahami erti kasih sayang sebuah keluarga dek kerana kemewahan yang aku kecapi namun aku juga dhaif . aku dhaif cinta dari mereka yang bergelar keluarga .

sahabat ku , sungguh aku bersyukur diberi harta sebegitu rupa . bukannya aku tidak tahu erti bersyukur . namun aku gundah gulana kerana harta yang keluarga aku peroleh itu sungguh bukan dari sumber yang halal . sungguh aku gundah gulana untuk terus makan harta yang langsung tidak di berkahi itu .

aku juga tahu , ramai yang mengimpikan hidup seperti aku , yang konon nya sempurna pada pandangan mata kasar , namun sebenarnya sangat hina di pandangan mata dia . aku lelah dengan segalanya . aku ingin segala gala yang aku peroleh hari ini , di berkati dan diredhai-Nya , namun mampukah ?

ya aku tahu , sukar sekali meneka segala yang bersarang di hati aku . justeru itulah , aku titipkan warkah ini untuk menjelaskan segalanya . sungguh aku malu pada kau . kerana walaupun kau bukan lah orang yang senang seperti aku , namun kau masih punya nikmat yang satu itu , nikmat merasai segala yang halal . sedang aku , di besarkan dengan perkara yang haram dan bertentangan dengan syariat islam .

sahabatku , tersenyum lah . jangan kau alirkan air mata . aku langsung tidak menyalahkan kau di atas segala bicara kau tempoh hari . bicara kau sungguh menyedarkan aku .aku perlu mengorbankan segala galanya untuk merasai nikmat yang satu itu . maisarah tersayang , jangan lah kau bersedih , kerana aku ingin memperbetulkan segala galanya sebelum terlambat . aku ingin sentiasa berada di jalanNya . aku tidak mahu hina di mata Dia . doakanlah kesejahteraan aku . dan aku yakin , suatu hari nanti , kita akan bertemu kembali sahabatku . dan ketika itu , aku tidak lagi seperti aku yang kau lihat tempoh hari , insyaAllah .
assalamualaikum ,

sahabatmu ,
anis .

......................................................................................................................................................................

"maisarah , laporan yang saya minta awak siapkan tempoh hari , adakah sudah selesai ?"
lembut suara Datin Roznee menyapa pendengarannya .

"sudah datin , ini dia . "
laporan itu kini bertukar tangan . melihat senyuman yang terukir , dia yakin , datin berpuas hati dengan kerja nya .

"oh ya maisarah , sabtu ni awak sibuk ?"
tanya datin itu , sopan dan tertib persis orang kenamaan . maisarah mencongak - congak , lalu dia menggeleng lembut .

"nanti , temankan saya ya . saya mahu ke pusat baraqah . mahu merasa suasana di sana ."
maisarah mengangguk dan melemparkan senyuman manis nya .

......................................................................................................................................................................

entah kenapa , melangkah ke pusat itu , hatinya berdebar kencang . seperti ada sesuatu yang bakal berlaku . namun , dengan lafaz istighfar , dia menguatkan hati dan meneruskan langkah . tiba - tiba keadaan yang tenang sebentar tadi bertukar kelam . sekelip mata sahaja kekecohan berlaku . sungguh maisarah dan datin roznee tidak mengerti .

"adik , kalau boleh akak tahu , apa yang sedang berlaku ? kenapa seolah - olah ada perkara buruk yang berlaku ?"
tanya maisarah lembut kepada seorang gadis yang melewatinya .

"ustazah anis pengsan lagi kak . masuk yang ini , sudah lebih kurang lapan kali . kami semua sangat menyayangi ustazah . sekarang ambulan sudah dalam perjalanan."
gadis itu menjelaskan dalam kekalutan . demi mendengar nama anis , tubuh maisarah menggigil kuat , air mata merembes laju . namun tiada suara yang terucap . datin roznee memeluk maisarah erat walaupun dia tidak mengerti apa - apa .

apakah itu anis yang aku cari selama ini ? apakah dia anis sahabatku ? anis yang sudah lama tidak aku temui anis yang sanggup mengorbankan segala galanya demi cinta pada agama ? apakah benar ? anis !
lantas , di gagah kan kaki nya dan berlari ke tempat kejadian . seorang wanita berjilbab dan berpurdah kelihatan terbaring lemah . namun dia kelihatan sudah sedar dari pengsan . lantas , tanpa pamitan , maisarah memangku kepala wanita yang semakin lemah itu .

"anis , aku maisarah . apa benar kau anis yang aku rindui itu ?"
tanya maisarah yang sudah berlinangan air mata . kelihatan wanita itu mengangguk lemah .

"ya , aku lah anis , tapi aku bukan anis yang dulu . dan aku gembira . akhirnya aku dapat berjumpa dengan kau , dalam keadaan aku islam yang bukan lagi sekadar pada nama , sahabat ku . dan sungguh , aku juga merindui kau maisarah . "
perlahan sekali suara wanita itu . namun cukup membuatkan suasana di situ bertukar suram .

"aku yakin , kita akan bertemu lagi nanti sahabatku . sekarang , izinkan aku bertemu dengan Dia yang sangat aku cintai , allahuakbar ."
mata wanita itu terpejam rapat dan tidak mungkin akan terbuka kembali di dunia fana ini . sungguh , wajah wanita yang telah mengorbankan segala galanya demi agamanya itu , nampak begitu tenang . allah lebih sayangkan anis , justeru allah menjemputnya di sisi Nya .

anis , sungguh , bukan aku yang mengajar kau erti kehidupan , namun kau yang mengajar aku erti pengorbanan . air mata yang mengalir diseka , dan maisarah mengukir senyuman serta memanjatkan kesyukuran di atas nikmat yang telah allah berikan .

......................................................................................................................................................................

-the end-




 

Monday, 5 March 2012

hakikat dukacita

assalamualaikum ,
harini aku nak share dengan korang semua hakikat sebenar dukacita .
and kenapa dukacita selalu hadir dalam hidup kita .
aku tahu , korang semua mesti sedar kan , allah turunkan kesedihan ,
bukan kerana benci pada hambaNya , melainkan kerana rasa kasih yang mencurah curah buat hambaNya .

*merasa senang atas kesenangan itu senang ,
merasa susah atas kesusahan itu juga senang,
namun , merasa senang atas kesusahan itu lah yang sukar .

Al-Hazzan , yakni berdukacita . bila bila masa sahaja Allah boleh mencampakkan kesedihan dalam diri insan tanpa mengira siapa insan itu , sama ada dia berharta atau tidak , berpangkat atau tidak . siapa sahaja .
kadang kadang kesedihan juga boleh datang pada insan namun dia sendiri tidak tahu mengapa dia bersedih .
dan kadang kadang Allah jadikan sesuatu masalah pada seorang insan itu yang pada orang lain tidak menyedihkan namun begitu mendukacitakan insan tersebut .


dan di sinilah hakikat dukacita itu dapat kita hayati . kerana di saat kita berdukacita , kita mencari dan menemui Allah . ya , ketika kita bersedih . dan benar , dukacita berjaya membawa manusia menemui Allah .
maka bersyukurla kita wahai sekalian makhluk . kerana ramai yang bukan kaki masjid datang ke masjid kerana ada perkara yang mendukacitakannya . malahan insan yang sebelumnya sombong tunduk , jadi tawadhu' kepada Allah .

lihat , betapa santunnya Allah membawa kita pulang ke arah kebenaran , kembali menemui Allah , pencipta kita . " segala puji bagi Allah yang menghilangkan dari kami rasa dukacita. "

"Ya Allah , aku mohon perlindungan darimu terhadap dukacita yang mendatang dan dukacita yang sedang menimpa aku "

justeru , untuk membolehkan insan dekat dengan Allah , dia perlukan hati yang dekat dengan Allah .
beramal dengan amal yang soleh . dan istiqamah menuju jalanNya .
bukan kah Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ?
maka kembalilah semula kepada fitrah beragama kita . InsyaAllah :)

"siapa yang beramal dengan amal yang soleh sama ada lelaki atau perempuan , dalam keadaan dia mukmin , Kami akan menghidupkan dia kehidupan yang baik "

so , sampai sini je aku rasa yang aku nak share ngan korang , hope kita sama sama dapat manfaat , insyaAllah . segala yang baik datangnya dari Allah , malahan yang buruk juga datangnya dari Allah , tetapi berdasarkan khilaf kita sendiri . wallahu'alam :)